Home Ik ben cliënt Verkopen woning

Uw huis verkopen

Als bewindvoerder zijn wij verantwoordelijk voor uw geld en goederen. Ook als u een woning in eigendom heeft zijn wij daarvoor verantwoordelijk. Het komt regelmatig voor dat wij een woning moeten verkopen. Bijvoorbeeld als u moet verhuizen naar een instelling of een verpleeghuis. GSBB heeft hiermee veel ervaring. We verkopen meer dan 10 woningen per jaar.

Werkwijze

Als wij uw woning verkopen gaat dat zo:

  • We maken een plan met u wat u precies wilt. Is het zeker dat u de woning niet meer nodig hebt? Het kan ook zijn dat u al iemand weet die de woning graag wil kopen.

  • We zorgen voor goed overleg. Dat begint met de vraag wanneer u de woning gaat verlaten. Wij begrijpen heel goed hoe belangrijk uw huis en een goed verlopende verkoop voor u zijn. We vinden het daarom fijn dat u zelf, uw begeleiding en soms ook uw familie, meedenken. In overleg gaan we na wie zorgt voor het leegmaken van de woning of het organiseren van de verhuizing.

  • Als het huis nog vol met spullen staat overleggen we hoe we dit oplossen. Het heeft de voorkeur dat u zelf voor de ontruiming zorgt. Als we mentor of curator zijn regelen wij vaak de ontruiming. Maar ook als bewindvoerder doen we dit soms wel.

Makelaar

Wij nemen contact op met de makelaar. Deze geeft ons advies. Moet de woning getaxeerd worden? Moet de woning opgeknapt worden? Is onderhoud nodig? Wat is de verwachte opbrengst? Wat is de vraagprijs? Wat is het verkoopplan? We bespreken dit met de makelaar en geven hem een verkoopopdracht.

De makelaar gaat nu aan het werk. Hij maakt foto's en zet de woning meestal op internet. Als de makelaar in onderhandeling gaat met mogelijke kopers, overlegt hij met ons. Zo komen we in overleg tot de best mogelijke opbrengst of – als dat belangrijk is – een snelle verkoop.

Afwikkeling

Het verkopen van een woning duurt vaak 3 maanden tot een half jaar. Soms staat een huis nog langer te koop. Dat kan als er niet zo snel iemand is die het wil kopen. We houden u regelmatig op de hoogte.

Als de koopovereenkomst is gesloten vragen wij toestemming voor de verkoop bij de kantonrechter. Die toestemming komt er eigenlijk altijd. Het is wel uw zekerheid dat er geen vreemde dingen gebeuren. De verdere afwikkeling met makelaar, de hypotheek, de notaris en de eindafrekening verzorgen wij voor u.

Als er na de verkoop een flink banksaldo is zorgen wij dat dit goed beheerd of belegd wordt.

Kosten

Voor verhuizing, verkoop, koop, ontruiming of verhuizing mogen wij als bewindvoerder of mentor kosten in rekening brengen. Dit is een vast bedrag. We mogen dit pas in rekening brengen als de kantonrechter hier toestemming voor geeft. Het gaat om de volgende kosten:

  • Als wij uw huis kopen of verkopen: € 324,60
  • Als wij uw huis laten ontruimen: € 324,60
  • Als wij uw verhuizing regelen: € 324,60

Als bij de verkoop een bedrijf wordt ingeschakeld, dan betaalt u ook daarvan de kosten. Dit kan gaan om bijvoorbeeld een taxateur, keuringsbedrijf energielabel, een veilingbedrijf,  een makelaar, een schoonmaakbedrijf, een klussenbedrijf.

 

Meer weten?

Vraag om een kosteloos en vrijblijvend adviesgesprek

Neem contact op!